Sunday 1 July 2012

Learning To Use My sewing Machine ミシンの使い方を学ぶ!

When I decided to try my hand at sewing, the prospect was quite daunting. I mean, I had known what a sewing machine looks like but I was never curious as to know how it works. A friend suggested I should enroll at a sewing school or course. But there wasn't any around here. So the only way to do it is teaching myself. No ventured no gained, right?

独学で洋裁をマスターするぞ、と決めた時、私の見通しはそんなに明るいものではありませんでした。私は、ミシンがどんな形をしているかは知ってはいましたが、それがどう動くのかについては、それまで全然興味がありませんでした。友達は私に、洋裁学校か洋裁クラスへ通ったら?と勧めてくれました。でも悲しいことに、倉吉にはそのような学校もなければ、クラスもないのでありました(涙)。つまり、やろうと思えば、独学しかないのです。冒険をしなければ、得るものはない(『虎穴にはいらずんば虎児を得ず』)、です。

Then I started browsing Youtube, searching for videos on how to use a sewing machine. These are some which I find very useful.


まず私はYouTubeを使って、ミシンの使い方を紹介している動画を探すことから始めました。思ったとおり、いくつか非常に役に立つ動画がありました。




Her instructions are clear for a total beginner like me.

彼女の解説はとてもクリアで、私のような初心者にはうってつけです。


Watching her video convinced me that I could do it. I could teach myself to sew!!

彼女の動画を見ていると、なんだか自分にも出来そうな気がしてきます。よし、やるぞ!

But there was a crucial thing. In most videos, all of the sewing machines use foot pedals. The one that I got from my mother in-law doesn't have. It's a Juki HZL-9800. According to her, she's had it for over 10 years. And what's more, she has no longer the manual!! No manual, no foot pedal..how am I going to make this work??? I was thinking frantically

でも、問題が一つありました。大抵の動画にあるミシンには、全てフット・ペダルがついています。でもそれが、お義母さんからもらったミシンにはついていないのです。このミシンは、Juki HZL-9800という機種です。お義母さんによれば、10年前に手に入れたそうです。それだけではありません。取扱説明書もない!説明書もなければ、フットペダルもない・・・。どうしたらいいんだ?私は悩みに悩みました。


With my husband, I pushed every button on it:

旦那と一緒になって、とりあえずボタンをみんな、押してみる・・・。


These buttons which I found out later on are for types of stitches..

するとこれらのボタンは、スティッチのタイプに関係があるらしい、とわかりました。


Still types of stitches...

こんな感じです・・・。

After a while he gave up when it seemed to be a hopeless effort. While I was still curiously searching. And finally I got it!!

「わけわからん」。先に旦那が、ギブアップしました。私はなおも、格闘しました。そしてついにわかりました!


See those two buttons with different arrow signs? The one below serves like a foot pedal. I was just like EUREKA!! You know. It was such an exciting moment!!

この二つの矢印はなんぞや?下にあるのはフットペダルに関係があるらしいぞ。わかった!それは感動的な瞬間でした。

Then I found out that the knob on the right with two cute symbols of a rabbit and a turtle is to control the speed. And the button above with a U-turn sign is to do backstitches.

そして、右側にあるウサギとカメの絵のついたノブは、縫うスピードをコントロールするらしい。それに、Uターンの絵がついたボタンは、バックスティッチのためのものらしいぞ。

That day gave me more and more confidence that I would be able to sew. What a great day!!

この日、どうやら私にも出来そうだぞ、という自信がふつふつと沸いてきました。がんばるぞ!

No comments:

Post a Comment